iBooks Author – Skapa interaktiva e-böcker för iPad

icon256Om man använder iPads med sina elever så kan man skapa eget interaktivt material som enteraktiva e-böcker med
programmet iBooks Author från Apple som finns att ladda ner gratis från Mac App Store. I programmet kan man välja mellan många olika layoutmallar som man kan utgå ifrån och har sedan stora möjligheter att anpassa innehåll och utseende på sin e-bok. iBooks Author har även stöd för en rad olika mediatillägg som man kan lägga in i e-boken. Förutom text och bilder kan man lägga in filmklipp, bildspel från Keynote, interaktiva krysslistor och bilder, 3D grafik mm.


Ett kraftfullt men enkelt verktyg om man vill skapa alternativa arbetsmaterial till sina elever och utnyttja de iPads man har på ett mer utvecklat och avancerat sätt!

http://www.apple.com/se/ibooks-author/

Scribus – gratis publiceringsprogram

200px-Scribusicon-blueAtt jobba med en skoltidning kan vara ett bra samarbetsprojekt att arbeta ämnesövergripande med.
Eftersom en tidning kan innefatta i stort sett vad som helst så blir det ganska flexibelt och kan samtidigt hjälpa till att lyfta upp och föra ut bra saker som man jobbar med på skolan så föräldrar och andra kan ta del av det.


För att göra en skoltidning som verkligen ser ut som en riktig tidning behöver man någon form av publiceringsprogram där man kan samla alla bilder och texter som ska finnas med. Man kan använda ett vanligt textdokument men för att få lite mer frihet och lite fler möjligheter kan det vara en poäng att testa ett mer specialiterat program.

Många skolor använder ett gratis "open source-program" som heter Scribus som också rekommenderas av Mediekompass Värmland-Dalsland. https://medievarmland.wordpress.com/skoltidningstips/

Scribus liknar till viss del Microsoft Publisher och funkar för både Mac och PC.
Man kan använda färdiga mallar i programmet för att komma igång som man sedan kan anpassa efter sina behov och det finns också bra instruktioner och instruktionsfilmer till programmet på nätet.

http://www.scribus.net

Dator eller iPad?

iPad or MacbookFrågan om man ska använda iPad eller dator diskuteras flitigt inom skolan, en kanske finns det inget absolut svar på det . iPads och datorer är på flera sätt olika varandra och har sina olika styrkor och svagheter.
Kanske är det mest gynnsamma om man har möjlighet att arbeta i en blandmiljö med tillgång till olika typer av enheter och kan eleverna kan välja det verktyg som passar bäst för uppgiften och det arbetssätt man vill använda. Men när det gäller att utrusta elever med personliga enheter i en så kallad 1-1 organisation så kan man behöva ställa olika typer av enheter mot varandra för att jämföra och avväga vilket alternativ som är bäst.

Här är några punkter kring olika för- och nackdelar med iPad och dator som till viss del skiljer dem åt.

iPad  

– Foto & Video –
iPadens bakre kamera möjliggör att man kan använda den som både stillbildskamera och videokamera
och dokumentera arbetet t.ex. i bild, slöjd eller teknik eller för att dokumentera stegen i en NO-labb till labbrapporter.
Man kan också använda den för att spela in filmer, filma redovisningar eller pjäser eller för att arbeta med självanalys i
t.ex. av muntliga framföranden i svenska eller olika fysiska aktiviteter i idrott.

– e-böcker, läromedel mm –
En iPad kan användas som en läsplatta där man kan ha böcker, PDF:er och läromedel. 
Den kan bekvämt hållas i knät om man sitter i soffan eller ställas med hjälp av skyddet om man arbetar vid ett bord.
T.ex. kan en iPad användas i musikundervisningen för att ha noter på istället för att man kopierar upp pappershäften
eftersom enheten är liten nog för att kunna placeras på ett notställ eller ett piano eller för att läsa recept och beskrivningar i slöjd eller hemkunskap. 

– Touchscreen –
För yngre elever och vissa elever i särskolan kan den responsen av att använda en touchscreen där man använder fingrarna direkt för att påverka det som händer på skärmen vara en fördel istället för att man använder ett musverktyd som representeras av en markör på skärmen. Dessutom ger touchscreenen möjligheter att arbeta på nya sätt, t.ex. för att rita direkt på iPaden med en så kallad "stylus" (penna för touchscreen med gummitipp) eller använda den som ett mjukvaruinstrument i musikundervisningen.  

– Tålighet & Hållbarhet –
Tack vare att iPaden saknar processorfläktar så är den mer okänslig för partiklar i den omgivande miljön som t.ex. i träslöjd, textilslöjd eller hemkunskap jämfört med en dator som lätt suger in damm vilket kan ge problem med bl.a. överhettning.
iPaden är också mer robust byggd än traditionella bärbara datorer och har t.ex. ett hölje i aluminium, ingen brytpunkt mellan skärm och tangentbord och inte heller några rörliga komponenter som kan gå sönder.

– Storlek –
iPads är minrde och lättare än bärbara datorer och finns också i flera storlekar från iPad Mini som väger ca.300g och mäter 20x14cm till iPad Pro som väger ca.700g och mäter 30x22cm medan de minsta datorerna på marknaden ligger på ca 1200g och 30x20cm i storlek. För att ett verktyg ska komma till användning så måste eleven ha det med sig när hen behöver det och risken är att hur portabel man än tycker att en bärbar dator är så kanske mödan att ta den med sig blir övermäktig.

– Pris –
Generellt så är iPads billigare än traditionella bärbara datorer och finns i flera olika prisklasser från ca. 2200kr-7200kr exkl. moms (februari 2016) beroende på storlek och prestanda. Det finns dock billigaste alternativ även när det gäller bärbara datorer och då gäller det så kallade "Chrome Books" som är små datorer som är tänkta att användas tillsammans med Googles molntjänster och ligger på en jämförbar prisnivå med de billigaste iPad-modellerna, kring 2200kr och uppåt (februari 2016).

– App Store –
På iPads kan man använda appar utvecklade för både iPhone och iPad vilket gör att man i Apples App Store har 1,5miljoner appar att välja blad varav många är gratis och det är en siffra som stadigt ökar i rask takt. Långt ifrån alla appar är bra men oavsett vad du vill jobba med tillsammans med dina elever så finns det förmodligen en app för det.
Den stora majoriteten av apparna är på engelska men det kommer allt fler produkter från svenska utvecklare och många har barn och utbildning som sin målgrupp och är appen inte för språkcentrerad kan man ofta använda engelska appar även med mindre barn.
 

Dator

– Processorkraft – 
En dator har generellt mer kraftfulla processorer än en surfplattor och klarar av att köra mer komplexa program som t.ex.
Photoshop vilket gör den bättre lämpad om man ska redigera stora kvantiteter av bild eller videomaterial. Trots detta finns det anpassade och nersklade varianter av de flesta program som appar för iPad som kan vara funktionella alternativ.

– Filhantering –
En av datorns styrkor är att den har ett internt filhanteringssystem som iPads saknar vilket gör att man kan spara egentligen alla typer av filer internt på datorns hårddisk. För att kunna lagra material via en iPad behöver man någon typ av extern lagringsmöjlighet på internet som Google Drive eller Dropbox.

– Tangentbord – 
Datorns inbyggda tangenbord gör den till ett bra verktyg att använda för att skriva.
Tangentbord som ansluts via Bluetooth finns även för iPad men detta kan innebära ett extra moment.   

– Administration – 
Bärbara datorer är ofta enkelt att integrera i det system som redan använd på skolan för administration av IT-utrustning medan iPad kan behöva alternativa lösningar och kompetens för att hanteringen av dem ska gå smidigt.
Detta gör att en dator eventuellt kan komma snabbare ut i verksamheten och kanske orsaka mindre bekymmer för administrativ personal i ett inledningsskede.

– Service –
Om en dator går sönder så har man ofta större möjligheter att åtgärda problemet på egen hand via kommunens IT-enhet som kan hjälpa till att byta ut komponenter eller liknande jämfört med en iPad som troligen måste skickas till en extern reparatör om den går sönder.