Skype i klassrummet

skype__09150-751x1024Skype är en gratis tjänst för att ha videosamtal via internet. Tjänsten utvecklades som ett separat system av ett litet svenskt företag men har sedan köpts upp av Microsoft som bl.a. integrerat tjänsten i sin plattform Office 365 som många skolor i Sverige valt som sin lärplattform, däribland Eda och Årjängs kommuner.   

Under läsåret 2015/2016 har flera ämneslag inom skolan i Eda kommun börjat att använda Skype för att kunna ha kommunövergripande träffar som videokonferenser istället för att lägga tid på att åka mellan olika skolor.

Hur gör man?
För att använda Skype skapar man ett gratis Skype-konto på skype.com och kan sedan lägga till andra som har skype som kontakter i systemet så att man enkelt kan ringa upp dem. 

Ska man ha konferenser med större grupper så är ett sätt att ställa en dator med webbkamera framme vid tavlan i klassrummet så att de man pratar med kan se er och koppla datorn till en projektor så att alla kan se de ni pratar med.

Skype i klassrummet
Men förutom att man kan använda Skype för att ringa videosamtal och ha videokonferenser men människor man känner i verkliga livet kan man använda tjänsten som en del i sin undervisning t.ex. genom att ta del av gästföreläsningar.
Under "Skype in the Classroom" på Microsoft Education kan man få tips på vad man kan göra, t.ex.: 

  • Få hjälp med att hitta gästförläsare
  • Hitta och genomföra virtuella studiebesök 
  • Hitta andra klasser från hela världen som man kan koppla upp sig och prata med

Dessutom kan man spela "Mystery Skype" där man kopplas upp mot en annan klass någonstans i världen och sedan med hjälp av så få frågor som möjligt ska försöka lista ut var i värden den andra klassen befinner sig.

Föreläsningarna och materialet är på Engelska så det är kanske faller sig mest naturligt att använda inom undervsiningen i Engelska. Men det finns massor av material att ta del av olika ämnen som t.ex. miljö, naturvetenskap, konst och historia så varför inte bjuda in en internationell gästföreläsare i något annat ämne också?
Eller varför inte kontakta svenska politiker, författare, konstnärer eller företagare och boka in skypesamtal med dem tillsammans sin klass?!  

Skolverkets Youtube-kanal

Skolverket PodcastPå Youtube finns massor av bra saker, och en del som inte är lika bra.
En bra Youtubekanal är Skolverkets kanal där de lägger upp massor av bra filmer som rör skola och utbildning på olika nivåer och inom många olika områden som t.ex. språkutveckling, bedömning elevhälsa mm.

Jag tänkte särskilt tipsa om deras spellista "Prov bedömning och betygssättning" som man når via den här länken: https://www.youtube.com/playlist?list=PLA14E4612FC431A75
 

Där har man samlat alla filmer som handlar om kunskapskrav, betyg, nationella prov, vad som gäller för nyanlända elever osv. Väldigt informativt och användbart och så här i betygstider!

Om man har ett Google/Youtube-konto (vilket man kan skapa gratis), kan man prenumerera på skolverkets kanal och automatiskt få notiser om när de lagt upp nya filmer direkt på sin egen Youtube-sida.
Eller så kan man bara ta för vana att besöka deras kanal regelbundet för att på så sätt ta del av nytt material. 

Länkar:

https://www.youtube.com/user/Statensskolverk

https://www.youtube.com/playlist?list=PLA14E4612FC431A75

Blogga som pedagogiskt verktyg

WebbstjärnanVarje år anordnar organisationen Webbstjärnan en tävling där olika skolor kan ställa upp och tävla mot varandra med sina webbsidor och bloggar i olika kategorier och förra veckan (v.19) avgjordes årets upplaga.
Kategorierna man kan tävla i är bl.a. "Bokblogg", "Klassblogg", "Entreprenörskap", "Tema & Ämne" mfl.
På hemsidan finns mer information och tips om hur man startar en blogg och hur man gör för att anmäla sig till Webbstjärnans tävling. 

 

Fler och fler skolor använder bloggar som pedagogiskt verktyg och låter elever använda en eller flera bloggar som verktyg för att skriva bokrecensioner och arbeten. Fördelar med detta är bl.a. att:

  • Det ger eleverna motivation att skriva på ett utvecklat sätt eftersom bloggen är öppen
    och kan läsas av alla i hela världen
  • Eleverna kan enkelt ta del av varandras texter
  • Man kan länka blogginlägg och skicka dem till någon för respons eller för att diskutera tillsammans med t.ex. författare, politiker, företagare osv.
  • Vårdnadshavare kan ta del av det eleverna skriver 
  • Man kan länka in filmer som man spelat in och lagt upp t.ex. på Youtube
  • Man kan lägga in bilder på alster som man arbetat med i praktiska ämnen

Hur gör man?

Om man är sugen på att arbeta med bloggar tillsammans med sina elever så kan man ta kontakt med IT-pedagog/IT-ansvarig där man jobbar eller kontakta IT-avdelningen direkt. Om det är en kommunalverksamhet som bloggen ska användas i och därigenom också representera finns vissa policys och riktlinjer att hålla sig till. IT-avdelningen vill också gärna ha koll på vilka bloggar och hemsidor som finns knutna till verksamheten och kan hjälpa till med att starta upp och sköta bloggen.

Mer inspiration

Vill man ha inspiration kring hur man kan använda bloggar i sin undervisning, både för planering och för eleverna så kan man lyssna på Lärarpodden #39 med Sara Bruun från april 2016 som finns att höra i iTunes eller på Lärarnas Riksförbunds hemsida.

Sara Bruun är förstelärare i Engelska, Tyska och IKT och har bl.a. gett ut en bok på Gohtia fortbildning som heter Digitala Verktyg i klassrummet och handlar just om hur man kan arbeta med digitala verktyg och olika webbtjänster i sin undervisning.

Lyssna på lärarpodden #39!  

Länkar:

Webbstjärnans tävling 2016
Digitala verktyg i klassrummet
Lärarpodden
Sara Bruun om bloggar i undervisningen mm. 

Programmera med Kalle Anka

Donald_Duck.svgKalle Anka & Co har skapat en programmeringsskola tillsammans med med CoderDojo och  Jens "Jeb" Bergensten som är chefsdesigner för spelet Minecraft

Där får man i fyra olika delar lära sig att förstå hur programmering fungerar bl.a. med programmeringsverktyget Scratch som exempel och man får tips på övningar man kan göra med elever. T.ex. kan man låta elever skriva/rita instruktioner stegvis och låta en kompis följa dem för att utföra något precis som en animation följer programmerarens instruktioner.

På hemsidan finns också tips på olika sätt att programmera och var man kan lära sig mer. Man har också startat en tävling tillsammans med Tekniska Museet där barn under 14år kan tävla med sina animationer fram till 27/5 2016 och har chansen att vinna en Lego Mindstorms-robot!

Länkar

Kalle Ankas Programmeringsskola 
Tävlingen
 

YTo2OntzOjI6ImlkIjtpOjEyNTYxNzk7czoxOiJ3IjtpOjQ4MDtzOjE6ImgiO2k6MjcwO3M6MToiYyI7aToxO3M6MToicyI7aTowO3M6MToiayI7czo0MDoiNzI4ZTI2ZDIyZDgyNWEwY2E3YTlkODJmYjVhNTE2YzgxOGY2YjVjZSI7fQ==

Prova på programmering med Scratch

scratch_logoProgrammering och dess eventuella roll i skolan är något som diskuteras  med jämna mellanrum och många företag menar att programmering borde varit ett ämne i skolan för länge sedan eftersom behovet och efterfrågan för programmerare ständigt ökar.

En lärare som gått i bräschen för detta är
Karin Nygårds som genom projektet TeacherHack introducerar programmering i skolan och låter elever träna samarbete genom att programmera enkla dataspel. 

Om man vill testa att arbeta med dataprogrammering med elever så finns det flera bra webbverktyg.
Ett av dem är Scratch där man både kan se exempel animationer, spela spel som andra gjort och prova på att bygga egna genom att dra och släppa olika animationer, ljud och kommandon.

Väldigt enkelt och roligt men som lärare behöver man sätta sig en stund och testa själv i förväg så att man vet hur det fungerar för att kunna hjälpa eleverna att komma igång och handleda dem.

Länkar
Skolverket om programmering och TeacherHack
TeacherHacks tips på programmeringsverktyg med exempel från verksamheten 

screenshot scratch