Pixlr – Photoshop på webben (UPPDATERAD!)

Om man då och då vill kunna arbeta med bilder, grafik och collage osv. men inte har Photoshop på sin dator kan man använda Pixlr.com.

På pixlr.com finns dels ett webbaserat verktyg som heter "Pixlr Editor" och till mycket stor del liknar Photoshop. Arbetssätten och verktygen är snarlika och har man använt Adobes programvaror tidigare finner man sig ganska snabbt till rätta. Det finns också en enklare bildredigerare som heter Pixlr Express där man kan göra enklare redigering som att lägga på filter och göra justeringar i bilderna. 

Pixlr finns även som gratis app till Mac, iPad, iPhone och Android och erbjuder avancerade redigeringsmöjligheter som retusch, skärp- och oskarp-mask, färgjusteringar mm direkt på sin mobila enhet. Kontrollerna är intiutiva och liknar Instagram-appen men med betydligt fler funktioner.

Fler tips på Photoshopliknande verktyg på webben finns på Moderskeppets blogg.

Länkar:

https://pixlr.com
https://moderskeppet.se/live/gratis-alternativ-till-photoshop-pa-webben/​

https://itunes.apple.com/se/app/autodesk-pixlr/id880663569?mt=12​
https://itunes.apple.com/se/app/pixlr-photo-editor-for-collages-effects-overlays-filters/id526783584?mt=8​

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.pixlr.express&hl=sv​

SAMR-modellen

Dr. Ruben Puentedura är kemist och professor på Harward University i Boston, MA.
Han har under åren som professor intresserat sig för informationsvetenskap och pedagogisk utveckling bl.a. genom implementering av digitala verktyg i undervisningen.
Detta har lett fram till att han utarbetat en tankemodell som kallas för SAMR-modellen och beskriver de olika stegen i implementerandet av nya undervisningssätt och tekniker i undervisningen.

Detta är en ganska bra mdell att använda sig av när man planerar sin undervisning för att se hur man kan utveckla de arbetssätt man använder. När man planerar en uppgift tänka: "Hur kan jag göra detta bättre?" och då ta hjälp av SAMR som en hjälp i att konkretisera hur man kan ta uppgiften vidare. 

Steg 1: Ersättning

Den nya tekniken ersätter ärldre, mer etablerad teknik men utan att direkt utveckla uppgiften.

Steg 2: Förbättring 

Ny teknik ersätter äldre och ger nya möjligheter som t.ex. rättstavningsfunktionen i ett skrivprogram.

Steg 3: Förändrig

Den nya tekniken förändrar arbetssättet, t.ex. möjligheten att dela dokument med lärare eller andra elever.

Steg 4: Omdefiniering

Man utformar nya typer av uppgifter till eleverna som inte varit möjliga tidigare utan den nya tekniken.

 

Skriva ut från Office 365

 

Även om man tack vare Office 365 kan dela dokument och material mellan varandra så kan man ibland behöva skriva ut något som man har sparat på Office 365 direkt från webben.

 

Word

Redigeringsvyn
Om man har öppnat ett dokument och skriver i det och sedan vill skriva ut det:

  1. Klicka på Arkiv uppe i vänstra hörnet i webbläserfönstret.
  2. Välj Skriv ut i den meny som öppnas i webbläsarens vänsterkant.
  3. Klicka sedan på den Skriv ut-knapp som visas i webbläsarfönstret. 
  4. En PDF-fil anpassad för utskrift skapas och du kan klicka på:
    ["Klicka här om du vill visa dokumentent i PDF-format"]
  5. Datorns utskriftsmodul öppnas och du kan välja den skrivare du vill använda för att skriva ut.

Läsvyn

  1. Klicka på Skriv ut-knapp i övre högra hörnet av webbläsarfönstret. 
  2. En PDF-fil anpassad för utskrift skapas och du kan klicka på:
    ["Klicka här om du vill visa dokumentent i PDF-format"]
  3. Datorns utskriftsmodul öppnas och du kan välja den skrivare du vill använda för att skriva ut.

Excel

Redigeringsvyn
Om man har öppnat ett dokument och skriver i det och sedan vill skriva ut det:

  1. Klicka på Arkiv uppe i vänstra hörnet i webbläserfönstret.
  2. Välj Skriv ut i den meny som öppnas i webbläsarens vänsterkant.
  3. Klicka sedan på den Skriv ut-knapp som visas i webbläsarfönstret. 
  4. Välj om du vill skriva ut hela det aktuella arbetsbladet eller bara en vald markering och klicka på Skriv ut.
  5. En PDF-fil anpassad för utskrift öppnas och du kan klicka på Skriv ut i övre vänstra hörnet i webbläsarfönstret.
  6. Datorns utskriftsmodul öppnas och du kan välja den skrivare du vill använda för att skriva ut.

Läsvyn

  1. Klicka på Skriv ut-knapp i övre högra hörnet av webbläsarfönstret. 
  2. Välj om du vill skriva ut hela det aktuella arbetsbladet eller bara en vald markering och klicka på Skriv ut.
  3. Datorns utskriftsmodul öppnas och du kan välja den skrivare du vill använda för att skriva ut.

OneNote

  1. Gå till den anteckningsbok och sida som du vill skriva ut.
  2. Klicka på Arkiv uppe i vänstra hörnet i webbläserfönstret
  3. Klicka på Skriv ut
  4. Klicka sedan på den Skriv ut-knapp som visas i webbläsarfönstret. 
  5. Datorns utskriftsmodul öppnas och du kan välja den skrivare du vill använda för att skriva ut.

Apptips: Outlook Groups

Det finns en rad olika appar för Office 365 som man kan använda för att göra det materiel och den information man har i systemet tillgängligt på ett väl anpassat sätt i sin mobil eller platta.
Om man som vi i skolan använder sig av grupper i stor utsträckning föra att dela material och förmedla information så är appen "Outlook Groups" verkligen att rekommendera för att ha snabb och enkel tillgång till de grupper man är medlem i direkt i sin mobil.

Även om vi aldrig kan förutsätta att elever har tillgång till mobiltelefon eller annan utrustning på fritiden så har ändå många ungdomar det och då är appen Outlook Groups ett jättesmidigt sätt för dem att få tillgång till information och material som delas av lärare var de än befinner sig.

Pris: Gratis!
Länkar: 
https://itunes.apple.com/se/app/outlook-groups/id1027125154?mt=8​
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.microsoft.outlookgroups&hl=sv

Andra appar för Office 365

Apptips: OneDrive
Apptips: Outlook