Arbeta formativt med elevarbeten i Word Online


Word online är en fantastiskt verktyg för att arbeta formativt tillsammans med sina elever och ge dem kontinuerlig respons på de skriftliga arbeten de gör. Tack vare att man kan dela dokument mellan varandra så under det arbetsflödet och man kan som lärare vara mer involverad i skrivprocessen.

 

Dela dokument

När eleven öppnat ett nytt dokument i Word online, skrivit en del och vill visa det för sin lärare (eller om läraren vill se hur långt på väg eleverna kommit) klickar de på "Dela", skriver in lärarens namn i fönstret som öppnas och klickar på Dela-knappen.

När eleven delat ett dokument får läraren automatiskt ett mail från eleven som innehåller en länk till dokumentet så att man som lärare kan klicka sig in för att läsa och kommentera. Dokumentet ligger sparat i elevens One Drive och man slipper skicka kopior mellan varandra utan man kan arbeta i samma dokument.

För att hålla ordning på alla mail med länkar till delade dokument som kommer in från eleverna kan man med fördel skapa mappar i Outlook dit man kan dra mail som innehåller länkar till arbeten eleverna gjort utifrån en specifik uppgift.
Bredvid ordet "Mappar" i vänsterspalten när man öppnar upp sin mailbox finns ett dolt plustecken som visas när man håller sin markör över vänsterspalten. För att skapa nya mappar klickar man på plustecknet, skrver in vad mappen ska heta och sparar genom att klicka på Enter.   

Mer info om mappar i Outlook finns under i inlägget "E-post i Office 365".

Kommentera

När man klickat på en länk till ett elevdokument och öppnat upp dokumentet på skärmen och vill kommentera:

  1. Klickar man på "Redigera dokument" och välj "Redigera i webbläsaren" i den meny som öppnas.
  2. Redigeringsvyn öppnas och man kan klicka på "Infoga" i menyraden.
  3. Välj "Kommentar" i menyraden
  4. Markera den del av texten du vill kommentera
  5. Klicka på plustecknet i kommentarsmenyn till höger på skärmen och skriv din kommentar. 
  6. Klicka på "Inlägg" för att spara kommentaren.

En liten pratbubbla visas i högerkanten på dokumentet och om eleven klickar på pratbubblan öppnas kommentarsmenyn i högerkanten på skärmen så att man kan läsa kommentarerna.
Om man vill kan man också skicka ett mail till eleven och meddela att man gett respons på arbetet.

Förutom att kommentera med hjälp av kommentarsfunktionen kan man naturligtvis också skriva direkt i texten som eleven skrivit. Det kan dock vara bra att skriva med en annan färg så att eleven direkt ser var man varit inne och redigerat.

Spara elevarbeten 

För att spara elevarbeten till sin egen OneDrive behöver man ladda ner dokumentet till sin dator och sedan ladda upp det igen till sin OneDrive och placera det i någon mapp där precis som man gör för att spara kopior av dokument från grupper. Nedladdningsfunktionen hittar du i "Läsvyn" genom att klicka på de tre prickarna i övre högra hörnet av webbläsarfönstret och öppna en rullgardinsmeny där du kan välja att ladda ner filen. Gå sedan till din egen OneDrive, klicka på "Ladda upp", leta upp dokumentet i det fönster som öppnas och klicka på "Välj" för att ladda upp det.

Länkar:

Dela dokument i Office 365
E-post i Office 365